... І коли 1 вересня,
вчителька зробила перекличку по класному журналові, і побачила скількох її
учнів не вистачає в класі, вона, не
стримуючи сліз, вибігла в коридор, та довго плакала
біля вікна, затуливши обличчя хусточкою... (з розповідей моєї мами про
голодомор) Констянтин Вініченко Саме цей уривок тексту змусив мене, класного керівника, з надзвичайною відповідальністю підготуватися до
виховної години у 5 класі, дібрати найпотрібніші слова, щоб зачепити, та не поранити
дитячі душі, розкриваючи
страшні картини голодомору, однієї з найтрагічніших сторінок в історії не тільки
України, а й людства. Не звільняється пам'ять, відлунює знову роками. Я зітхну. Запалю обгорілу свічу. Помічаю. Не замки-твердині, а храми. Скам'янілий чорнозем - потріскані стіни плачу. Піднялись. Озиваються в десятиліттях. З далини, аж немов з кам'яної гори. Надійшли. Придивляюсь: „Вкраїна. XX століття". І не рік, а криваве клеймо «33».
Ми живемо в інший час і
не причетні до тих страшних часів. Тому так важко достукатися до сердець
сьогоднішніх поколінь. Але не
потрібно забувати, що «ми єдині спадкоємці всього, що було». Тож пом'янімо хоч
сьогодні, із запізненням у кілька
довгих десятиліть, великомучеників нашої історії. Пом'янімо і знайдемо в собі сили пройти за ними дорогою
їхнього хресного путі, хоча б у словах на виховних заходах. Не їм це потрібно, а нам. Все, що
вони могли сказати світові, вони вже сказали. Тепер наша черга Тож запалімо свічки... В пам'ять про
тих, хто не встиг запалити свічку. Запалімо свічку, хай її побачать ті, хто став зорями. |