Меню сайту
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 24
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
...

Офіційно

Інструктивно-методичні рекомендації «Про забезпечення взаємодії в освітній роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку»

ЛИСТ від 19.08.2011 № 1/9-634

Реформаційні процеси, що відбуваються у сучасному освітньому просторі, зумовлюють нагальність розв’язання комплексних соціально-педагогічних завдань, одним з яких є забезпечення наступності між суміжними ланками освіти. У відповідності з чинним законодавством та нормативно-правовими документами саме наступність є однією з обов’язкових умов здійснення неперервності здобуття освіти, яка певною мірою має забезпечити єдність, взаємозв’язок та узгодженість мети, змісту, методів, форм навчання й виховання з урахуванням вікових особливостей дітей на суміжних щаблях освіти.

Реалізація принципу безперервності освіти має починатися з забезпечення наступності між першими її сходинками — дошкільною і початковою ланками. Забезпечення наступності та взаємодії між дошкільною та початковою освітою утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи, спрямованої на розвиток, виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Саме тому сучасні тенденції розвитку дошкільної і початкової ланок освіти мають багато спільного, зокрема передбачають орієнтацію на особливості дитини, створення сприятливих умов для формування у неї належної спрямованості, самосвідомості, позитивної самооцінки, самоповаги та шанобливого ставлення до тих, хто її оточує, конструктивних мотивів поведінки, нахилів, потреб характеру, пізнавальних, психічних процесів тощо.

У Базовому компоненті дошкільної освіти та Державному стандарті початкової загальної освіти визнається пріоритетність компетентнісного підходу до розв язання основних завдань дошкільної та початкової ланок освіти. Ці документи покликані забезпечити поетапне становлення дитячої особистості, її фізичний, пізнавальний, соціальний, естетичний розвиток, набуття нею певного практичного досвіду, необхідного для використання у майбутньому житті.

Наступність забезпечує поступовий перехід від попереднього вікового періоду до нового, поєднання щойно здобутого дитиною досвіду з попереднім. З одного боку, вона передбачає спрямованість навчально-виховної роботи в дошкільному навчальному закладі на вимоги, які будуть пред’явлені дітям в школі, а з іншого — на опору вчителя на досягнутий старшими дошкільниками рівень розвитку; на здобуті в дошкільному навчальному закладі та сім’ї знання, навички і досвід дітей; на активне використання їх у навчально-виховному процесі.

Наступність утворює простір для реалізації в педагогічному процесі дошкільного навчального закладу і початкової школи єдиної, динамічної та перспективної системи виховання і навчання, що сприяє зближенню умов виховання і навчання старших дошкільників і молодших школярів. Завдяки цьому перехід до нових умов шкільного навчання здійснюється з найменшими для дітей психологічними труднощами. При цьому забезпечується природне і комфортне їх входження в нові умови, що сприяє підвищенню ефективності виховання і навчання учнів з перших днів перебування в школі.

Головною умовою забезпечення наступності у вихованні і навчанні є спрямованість педагогічного процесу дошкільного навчального закладу і початкової школи на всебічний розвиток особистості дитини. З огляду на це необхідний зв’язок програм, методів і форм навчання в дошкільному навчальному закладі та початковій школі. Елементи навчальної діяльності, що формуються в процесі навчання на заняттях у дошкільних закладах, забезпечують успішність навчання в школі. А шкільне навчання має забезпечити взаємозв’язок, розширення, поглиблення й удосконалення отриманих у дитячому садку знань, умінь і навичок.

Наявність внутрішнього зв’язку в змісті навчально-виховної роботи, методах педагогічного керівництва, формах організації діяльності у дошкільному навчальному закладі і початкових класах загальноосвітньої школи забезпечує цілісність процесу розвитку, навчання і виховання дитини.

Сучасне бачення вирішення проблеми наступності полягає у створенні умов для реалізації в освітньому процесі дошкільних і загальноосвітніх навчальних закладів єдиної, динамічної, перспективної системи особистісного творчого зростання дитини. Забезпечення дієвості такої системи має передбачати:

Налагодження взаємодії між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом на основі угоди про співпрацю, у якій визначається мета співпраці, права і обов’язки дошкільного і загальноосвітнього навчального закладу. Угода укладається керівниками навчальних закладів щороку в серпні.

Обговорення, складання і затвердження щорічного плану спільної роботи між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом.

Орієнтовна схема взаємодії між дошкільним та загальноосвітнім навчальним закладом:

  • складання плану спільних заходів відповідно завдань, що необхідно вирішити на тому чи іншому етапі роботи;
  • проведення круглих столів за участю адміністрацій і методичних служб навчальних закладів, батьків дітей майбутніх першокласників;
  • затвердження спільного плану заходів на методичних об’єднаннях вчителів початкової школи і вихователів дошкільних навчальних закладів.

Основні напрямки методичної роботи по забезпеченню взаємодії:

  • взаємовідвідування відкритих занять у дошкільних навчальних закладах і уроків у початковій школі;
  • анкетування педагогів дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів з питань всебічного розвитку особистості дитини;
  • проведення Днів відкритих дверей в дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах для батьків дітей старшого дошкільного віку, вихователів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкової школи;
  • участь у спільних педагогічних радах, семінарах-практикумах, круглих столах, конференціях, консультаціях, тематичних виставках тощо.
  • спільні методичні об’єднання творчих груп вихователів дошкільних навчальних закладів і вчителів початкової школи
  • залучення педагогів дошкільного навчального закладу і початкової школи до участі в спільних педагогічних проектах, розробки методичних рекомендацій і порад;
  • взаємообмін накопиченим педагогічним досвідом між вихователями дітей старшого дошкільного віку та вчителями початкової школи з цікавих проблемних питань реалізації наступності;
  • самоосвіта педагогів дошкільного навчального закладу і початкової школи, підвищення фахової майстерності;
  • взаємодія педагогів дошкільних закладів і вчителів початкових класів щодо здійснення наступності за трьома напрямами; інформаційно-просвітницьким, методичним і практичним.

Інформаційно-просвітницький аспект, або аспект педагогічної освіти, передбачає ознайомлення педагогів дошкільної та початкової ланок загальної середньої освіти з явищем наступності, його специфікою як педагогічного феномену, завданнями здійснення наступності в навчанні дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, шляхами її реалізації.

Практичний аспект співробітництва між дошкільними закладами та початковою школою виражається, з одного боку, у попередньому знайомстві вчителів зі своїми майбутніми учнями, а з іншого у кураторстві вихователем своїх колишніх вихованців — першокласників.

Методичний аспект передбачає ознайомлення освітян зі змістом, методами та формами навчально-виховної роботи в дошкільних навчальних закладах та початковій школі, розроблення індивідуальних, колективних та нетрадиційних форм методичної роботи у підвищенні рівня компетентності педагогів у вирішенні проблеми наступності ігрових форм навчальної діяльності дошкільників і учнів початкових класів.

Робота з дітьми старшого дошкільного віку та учнями початкових класів включає:

  • проведення екскурсій у загальноосвітній навчальний заклад;
  • організацію спільних виставок дитячих робіт, вернісажів, конкурсів тощо у дошкільному та загальноосвітньому навчальному закладі;
  • відвідування театралізованих вистав, музеїв у дошкільному і загальноосвітньому навчальному закладі;
  • відвідування дітьми старшого дошкільного віку святкової лінійки 1 вересня, присвяченої Дню знань, свята «Прощання з Букварем» та інших заходів у загальноосвітньому навчальному закладі
  • спільну участь школярів і дошкільників у проектній діяльності, тощо.

Робота з батьками передбачає:

  • зустрічі вчителів початкової школи з батьками вихованців старших дошкільних груп на батьківських зборах;
  • проведення Інтернет-зборів для батьків майбутніх першокласників;
  • анкетування батьків майбутніх першокласників з питань підготовки дітей до школи;
  • організацію роботи «педагогічної вітальні» для батьків вихованців старшого дошкільного віку з питань підготовки дітей до школи;
  • організацію Днів відкритих дверей для батьків у загальноосвітньому навчальному закладі;
  • організацію роботи Батьківських клубів та інших форм взаємодії.

Робота психологічної служби (при наявності посади практичного психолога) включає:

  • здійснення єдиного медико-психолого-педагогічного контролю за динамікою розвитку дітей;
  • дослідження рівня готовності дітей старшого дошкільного віку до навчання в школі, аналіз їх процесу адаптації вже у ролі учнів 1-го класу;
  • застосування корекційно-розвивальних методів у роботі з дітьми старшого дошкільного і молодшого шкільного віку при наявності певних проблем.

Зміст конкретних дій (теми педрад, круглих столів, семінарів-практикумів, спільних методичних об’єднань тощо) має бути зазначено в річних планах роботи та планах спільної роботи дошкільного і загальноосвітнього навчального закладу.

Успішність забезпечення взаємодії визначається цілою низкою чинників, що створюються педагогічно грамотно організованим розвивальним, навчально-виховним середовищем, яке відповідає психологічним і фізіологічним особливостям та фізичним можливостям дітей. Робота з організації наступності має проводитись педагогічними колективами спільно і системно. Тільки зацікавленість обох сторін і батьківської громадськості вирішить проблеми наступності дошкільної і початкової освіти, зробить перехід з дошкільного навчального закладу до початкової школи безболісним і успішним для дитини.

Щодо терміну перебування дітей, які досягли шестирічного віку, у дошкільних навчальних закладах

Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 21.07.2011 № 1/9-552

Міністерство звертає увагу щодо терміну перебування дітей, які досягли шестирічного віку у дошкільних навчальних закладах та порядку формування вікових груп на наступний навчальний рік. Так відповідно до п.1 ст. 12 Закону Україну «Про дошкільну освіту» право на перебування у дошкільних навчальних закладах гарантовано дітям віком від двох місяців до шести (семи) років. Діти, яким станом на 1 вересня поточного року виповнюється 6 років, мають право за бажанням батьків перебувати в дошкільних навчальних закладах до 7 років.

Положенням про дошкільний навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, визначено, що навчальний рік у дошкільних навчальних закладах розпочинається 1 вересня і закінчується 31 травня, а оздоровчий період триває з 1 червня по 31 серпня.

Відтак, переведення дітей з однієї вікової групи до іншої здійснюється з 1 вересня поточного року. Одночасно звертаємо увагу, що діти шести (семи) років, які ідуть до школи з 1 вересня, мають право відвідувати дошкільний навчальний заклад до кінця оздоровчого періоду.

Зміст листа просимо довести до відома керівників дошкільних навчальних закладів.

Про організацію короткотривалого перебування дітей у дошкільних навчальних закладах

Лист Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України від 29.07.2011 №1/9-577

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» (із змінами), Положення про дошкільний навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 № 305, з метою охоплення дітей дошкільною освітою, у дошкільних навчальних закладах має бути забезпечено різний режим перебування дітей, у тому числі короткотривало (до чотирьох годин).

Короткотривале перебування у дитячому садку передбачено для дітей віком від 2 років 6 місяців до 6 (7) років, які з певних причин не можуть його відвідувати за повним режимом перебування (10,5-12 годин), і забезпечує їх право на здобуття дошкільної освіти.

Режим перебування дітей, в тому числі, короткотривалий, обов’язково обумовлюється у статуті дошкільного навчального закладу.

У залежності від потреб населення в дошкільному навчальному закладі можуть створюватися:

- групи короткотривалого перебування для догляду та загального розвитку дітей віком від 2 років 6 місяців до 6 (7) років;

- групи короткотривалого перебування для підготовки дітей п’ятирічного віку до навчання в школі, тощо.

Вищезазначені групи можуть функціонувати як цілорічно, так і сезонно (не менше ніж три місяці на рік).

Якщо для комплектування окремих груп немає достатньої кількості дітей, то їх зараховують до відповідної вікової групи дошкільного закладу, що функціонує за повним режимом перебування.

Кількість дітей у групах короткотривалого перебування визначається відповідно до нормативів наповнюваності, передбачених у статті 14 Закону України «Про дошкільну освіту».

Прийом дітей здійснює керівник дошкільного навчального закладу протягом календарного року на підставі заяви батьків або осіб, які їх замінюють, за наявності медичної довідки про стан здоров’я дитини, довідки дільничного лікаря про епідеміологічне оточення, свідоцтва про народження. У заяві батьків або осіб, які їх замінюють обумовлюється час та періодичність перебування дітей у групах, інші умови.

Діти, які відвідують дошкільний навчальний заклад короткотривало, зараховуються до його спискового складу (журнал обліку щоденного відвідування дітьми групи) та обов’язково включаються до звіту дошкільного навчального закладу (форма № 85-к).

Організація навчально-виховної діяльності з дітьми здійснюється відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України «Про роботу дошкільних навчальних закладів у 2011-2012 навчальному році» від 20.06.2011 № 1/9 — 482.

Керівництво і контроль за навчально-виховним процесом у групах короткотривалого перебування дітей здійснює завідуюча дошкільним навчальним закладом та вихователь-методист.

Для дітей, які відвідують групи короткотривалого перебування, за бажанням батьків або осіб, які їх замінюють, можуть надаватися додаткові освітні послуги у порядку, визначеному законодавством.

Штатний розклад комунального дошкільного навчального закладу, який має окремі групи короткотривалого перебування, встановлюється та затверджується відповідним органом управління освітою на основі діючих Типових штатних нормативів дошкільних навчальних закладів, затверджених наказом МОН від 04.11.2010 № 1055 та зареєстрованих Мін’юстом 23.11.2010 за № 1157/18452).

Навантаження вихователів груп короткотривалого перебування визначається відповідно до тижневого педагогічного навантаження (30 годин на тиждень) та тривалості перебування дітей у групі.

З метою задоволення зростаючих потреб сільського населення, у місцевості, де відсутні приміщення дошкільних навчальних закладів, організовувати роботу дошкільного навчального закладу або груп (у тому числі і за режимом короткотривалого перебування дітей без організації харчування) в орендованих приміщеннях, які відповідають санітарно-гігієнічним нормам і правилам.

Така оренда може здійснюватися на базі загальноосвітніх навчальних закладів відповідно до Закону України «Про оренду державного та комунального майна» (прийнятий 10.04.1992 № 2269-XII, зі змінами та доповненнями) та угоди між сільською, селищною та районною радою.

Відкриття закладу здійснюється у встановленому законодавством порядку (рішення відповідної сільської ради, реєстрація в державному реєстрі, затвердження статуту тощо).

Кількість дітей в таких закладах визначається демографічною ситуацією. Штатний розклад складається відповідно до діючих Типових штатних нормативів .

Функціонування дошкільних навчальних закладів (груп) з короткотривалим перебуванням дітей забезпечить їх право на здобуття дошкільної освіти та якісну підготовку до навчання у школі.

Нормативна правова база дошкільної освіти

За матеріалами офіційного сайту Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України при організації навчальновиховного процесу в дошкіллі необхідно керуватися слідуючими нормативними документами

ЗАКОНИ УКРАЇНИ

- «Про дошкільну освіту»;

- «Про фізичну культуру і спорт»;

- «Про внесення змін до законодавчих актів з питань загальної середньої та дошкільної освіти щодо організації навчально-виховного процесу» № 2442-VІ від 06.07.2010 р.;

ПОСТАНОВИ ТА РОЗПОРЯДЖЕННЯ КАБІНЕТУ МІНІСТРІВ

- «Про затвердження порядку медичного обслуговування дітей у дошкільних навчальних закладах» від 14.06.2002 № 826 ;

- «Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів» від 26.08.2002 № 1243;

- «Про затвердження Положення про дошкільний навчальний заклад» від 12.03.2003 № 305;

- «Про затвердження Положення про навчально-виховний комплекс «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», » загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад» від 12.03.2003 № 306;

- «Про затвердження положення про центр розвитку дитини» від 5 жовтня 2009 № 1124;

- «Питання штатного розпису дошкільних навчальних закладів» від 5 жовтня 2009 № 1122;

- Концепція Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти на період до 2017 року. Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. № 1721-р

НАКАЗИ

«Про затвердження Типового положення про методичний кабінет дошкільного навчального закладу» Наказ МОН від 09.11. 2010 №1070;

- «Типові правила внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України» Наказ МОН від 20.12.1993 № 455;

- «Про затвердження Інструкції про ділову документацію в дошкільних закладах» Наказ МОН від 30.01.1998 № 32;

- «Про затвердження нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп продовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах» Наказ МОН від 20.02.2002 № 128;

- «Про затвердження типового обліку обов’язкового обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок в дошкільних навчальних закладах» Наказ МОН від 11.09.2002 № 509;

- «Про затвердження Примірного статуту дошкільного навчального закладу» Наказ МОН від 24.04.2003 № 257;

- «Порядок державної атестації загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів» Наказ МОН від 24.07.2001 № 658;

- «Про внесення змін до Порядку державної атестації загальноосвітніх, дошкільних та позашкільних навчальних закладів» Наказ МОН від 16.08.2004 № 658;
- «Про затвердження Інструкції з організації охорони життя і здоров’я дітей у дошкільних навчальних закладах» Наказ МОН від 28.10.2008 № 985;

- «Про удосконалення організації медичного обслуговування дітей у дошкільних навчальних закладах» спільний наказ Міністерства охорони здоров’я України, МОН від 30.08.2005 № 432/496;

- «Про затвердження Інструкції з організації харчування дітей у дошкільних навчальних закладах» спільний наказ Міністерства охорони здоров’я України, МОН від 17.04.2006 №298/227;

- «Про затвердження Порядку комплектування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу» спільний наказ Міністерства охорони здоров’я України, МОН від 27.03.2006 № 240/165

ЛИСТИ

- «Про організацію роботи з дітьми дошкільного віку у 2010/2011 навчальному році» від 18.08.10 № 1/9-570;

- «Планування роботи в дошкільних навчальних закладах» від 03.07.2009 № 1/9-455;

- «Про організацію короткотривалого перебування дітей у дошкільних навчальних закладах» від 17.08.2005р. № 1/9-431;

- «Термін перебування дітей, які досягли шестирічного віку, в дошкільних навчальних закладах» від 19.05.2006р. № 1/9-349;

- «Про режим роботи дошкільних навчальних закладів» від 24.01.2007р. № 1/9-36;

- «Про організацію обліку дітей дошкільного віку» від 07.05.2007 № 1/9-263;n

- «Про присвоєння педагогічних звань «вихователь-методист» та «старший вихователь» від 26.11.2007 № 1/9-706;

- «Про здійснення контролю за організацією харчування дітей у дошкільних навчальних закладах» від 21.06.2007р. № 1/9-394

- «Про проведення державної атестації у дошкільних навчальних закладах» від 17.11.2007 № 1/9-711

- «Про проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності» від 26.02.2008 № 1/9-101

- «Про використання приміщень дошкільних навчальних закладів» від 23.05.2008 №1/9 – 335

- «Про прийом дітей до навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад, загальноосвітній навчальний заклад-дошкільний навчальний заклад» від 17.12.2008 № 1/9-812

- «Про функціонування дошкільних навчальних закладів (груп) компенсуючого типу» від 15.12.2008 № 1/9-904

- «Про доплату за перевищення планової наповнюваності груп» від 26.11.2008 № 1/9-764

- «Про атестацію музичних керівників, інструкторів з фізкультури у дошкільних навчальних закладах» від 16.03.2009 № 1/9-165;

- «Про організацію роботи дошкільного навчального закладу з сезонним перебуванням дітей» від 26.11.2009 № 1/9-812

- «Про призначення завідувача дошкільного навчального закладу» від 26.11.2009 № 1/9-810

Науково — методичне забезпечення дошкільної освіти

Базовий компонент дошкільної освіти в Україні

Коментар до Типового положення про методичний кабінет дошкільного навчального закладу

Інформація про перспективний педагогічний досвід з різних напрямків освітньої роботи, над якими поглиблено працюють дошкільні навчальні заклади України у 2010-2011 н.р.

Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі

Робота з дітьми 5-річного віку в контексті проекту Державної цільової програми розвитку дошкільної освіти до 2017 року

Створення розвивального життєвого простору у групових приміщеннях дошкільного закладу

ІНСТРУКТИВНО — МЕТОДИЧНІ ЛИСТИ

- «Про організовану і самостійну діяльність дітей у дошкільному навчальному закладі» Лист ІІТЗО від 26.07.2010р. №1.4/18-3082;

- «Планування роботи в дошкільних навчальних закладах» Лист МОН від 03.07.2009 № 1/9-455
- «Про систему роботи з дітьми, які не відвідують дошкільні навчальні заклади» Лист МОН від 04.10.2007 № 1/9-583

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ

- «Методичні рекомендації «Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного навчального закладу» Лист МОН від 16.08.2010 № 1/9-563

- «Підбір і використання іграшок для дітей раннього віку у дошкільних навчальних закладах» від 17.03.2006 № 1/9-153;

- «Підбір і використання іграшок для дітей дошкільного віку у дошкільних навчальних закладах» від 18.07.2008 № 1/9-470;

- «Організація освітнього процесу в дошкільних навчальних закладах у 2009-2010 навчальному році» від 10.06.2009 № 1/9-393;

- «Про здійснення соціально-педагогічного патронату» від 17.12.2008 № 1/9-811

Планування роботи в дошкільних навчальних закладах

Лист Міністерства освіти і науки України від 03.07.2009 № 1/9-455

Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту» діяльність дошкільного навчального закладу регламентується планом роботи, який визначає мету, завдання, а також зміст, форми, методи і засоби досягнення поставлених завдань.

Планування роботи дошкільного навчального закладу має відповідати принципам актуальності, науковості, перспективності, доцільності, системності, послідовності.

Поставлені завдання успішно можуть розв’язуватися лише за умов конкретного визначення мети педагогічної діяльності та передбачення реальних можливостей її виконання.

Основним документом в організації роботи дошкільного навчального закладу є річний план, який складається на навчальний рік та оздоровчий період, схвалюється педагогічною радою, затверджується керівником дошкільного навчального закладу і погоджується з відповідним органом управління освітою. План роботи на оздоровчий період додатково погоджується з територіальною санітарно-епідеміологічною службою.

У річному плані передбачаються такі розділи:

- аналіз роботи за минулий рік;

- завдання на навчальний рік та оздоровчий період;

- методична робота з кадрами;

- вивчення стану життєдіяльності дітей;

- організаційно-педагогічна робота;

- робота методичного кабінету;

- адміністративно-господарська діяльність.

Аналіз роботи закладу за минулий рік. Висвітлюються результати діяльності всіх підрозділів закладу, робляться конкретні висновки щодо здобутків, труднощів, недоліків та причин їх виникнення.

Завдання на новий навчальний рік. Визначаються на основі аналізу роботи закладу за минулий рік з урахуванням виявлених проблем та потреб дошкільного навчального закладу. Кількість ключових завдань, над якими працює колектив, визначається закладом і залежить від кількості груп, режиму роботи тощо. Їх кількість може бути три-чотири на рік (одне-два з них, передбачені попереднім річним планом, конкретизуються, розширюються, інші два – є новими).

У разі поглибленого та різнобічного вивчення педагогічним колективом одного чи двох конкретних питань протягом року, кількість завдань може бути меншою. Наприклад: з формування комунікативно-мовленнєвої компетенції дітей на педагогічних радах можуть розглядатися такі питання: 1) шляхи створення мовленнєвого розвивального середовища у дошкільному навчальному закладі та сім’ї; 2) особливості комунікативно-мовленнєвої активності дітей (в умовах вільного спілкування з ровесниками, з дорослими, під час ігрової діяльності в умовах сім’ї тощо); 3) ефективність застосування педагогічних технологій мовленнєвого розвитку дітей; 4) особливості педагогічного впливу та його результативність щодо дітей з вадами мовлення (віковими, фізіологічними, паталогічними, в результаті педагогічної занедбаності) тощо.

Для дошкільних навчальних закладів із сезонним перебуванням дітей, одно-двогрупових, з групами короткотривалого перебування кількість завдань також може бути меншою — одне чи два завдання.

Усі заплановані заходи річного плану роботи підпорядковуються визначеним завданням.

Методична робота з кадрами. Плануючи роботу з кадрами, слід ураховувати їхню підготовленість (молоді спеціалісти, зі стажем педагогічної роботи, не з фаховою освітою тощо). Цю роботу планують за такими напрямами:

- підвищення педагогічної майстерності (передбачаються, як правило, традиційні форми роботи, що спрямовані на інформаційну обізнаність, навчання, здатність варіативно і ефективно застосовувати на практиці методи і прийоми: семінари, семінари-практикуми, засідання круглих столів, консультації, відкриті покази різних видів роботи тощо);

- удосконалення професійної творчості (нетрадиційні форми роботи: майстер-класи, клуби, творчі лабораторії тощо);

- самоосвіта (обмін досвідом, взаємовідвідування, обговорення новинок педагогічної літератури тощо).

У цьому розділі також визначаються теми засідань педагогічних рад (як правило, 3-4 рази на рік), планується курсова перепідготовка та атестація педагогічних працівників.

Види роботи з кадрами, їх кількість визначаються дошкільним навчальним закладом за потребою.

З метою вивчення та впровадження в практику роботи Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» у цьому розділі варто передбачити відповідні форми роботи з педагогічними кадрами.

Вивчення стану організації життєдіяльності дітей. Визначаються основні напрямки вивчення роботи, їхній зміст, вказуються терміни, форми підведення підсумків, відповідальні тощо.

Вивчення стану організації життєдіяльності дітей може бути комплексним, тематичним, вибірковим.

Комплексне вивчення — це вивчення стану життєдіяльності дітей в окремій групі чи декількох групах за всіма сферами та лініями розвитку. Наприклад: «Організації життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку за сферами: «Люди», «Природа», «Культура», «Я сам»». Це дає змогу всебічно і глибоко проаналізувати стан роботи, зробити об’єктивні висновки. Комплексне вивчення планується за потребою, але не більше одного разу на рік.

Тематичне вивчення — це вивчення окремих питань у групах чи в дошкільному навчальному закладі в цілому відповідно до поставлених завдань. Наприклад: «Організація роботи з мовленнєвого розвитку дітей раннього віку», «Художньо-естетичний розвиток дітей молодшого віку» тощо. Це найбільш поширена форма, яка дає змогу визначити результативність діяльності педагогів з певної лінії розвитку чи сфери життєдіяльності, глибше проаналізувати зміст, методи і прийоми роботи з дітьми тощо.

Вибіркове вивчення має на меті перевірку виконання попередніх пропозицій, окремих рішень тощо.

Для дошкільних навчальних закладів із сезонним перебуванням дітей, одно-двогрупових, з групами короткотривалого перебування вивчення стану організації життєдіяльності дітей планується відповідно до кількості поставлених завдань.

Організаційно-педагогічна робота. Передбачаються заходи взаємодії дошкільного навчального закладу із загальноосвітніми навчальними закладами, з іншими установами, організаціями тощо. Форми їх взаємодії можуть бути різними: спільне проведення педагогічних рад, консультацій, батьківських зборів, колективних переглядів роботи з дітьми, спільних свят і розваг, екскурсій, обмін досвідом тощо.

До цього ж розділу включається робота з батьками: вивчення досвіду родинного виховання, організація гуртків для батьків та разом з батьками, педагогічні бесіди, консультації, школи молодих батьків тощо. Доцільно передбачити ознайомлення їх з вимогами Базов

Форма входу
Годинник
Календар
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання
«  Травень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031
Пошук
Архів записів
Корисні посилання
.

...
Створити безкоштовний сайт на uCoz